Informatie over PostNL
Waarom betaal ik btw?
Als je iets koopt in Nederland betaal je áltijd btw. Die is al in de prijs verrekend. Koop je hetzelfde product uit een niet EU-land? Dan is de btw nog niet in de prijs verrekend. De btw wordt dan in rekening gebracht op het moment dat je pakket in Nederland aankomt. Vóór 1 juli 2021 gebeurde dat alleen bij een waarde van 22 euro of hoger. De EU heeft bepaald dat je sinds 1 juli 2021 áltijd btw betaalt als je iets koopt uit een niet EU-land. Ook als de waarde lager is dan 22 euro.
Wat zijn de inklaringskosten?
Dat zijn kosten waarmee je te maken krijgt als je iets koopt uit een land buiten de EU. Denk aan btw, afhandelingskosten en misschien ook invoerrechten. Om vast te stellen wat je moet betalen, doen we aangifte van je pakket als het in Nederland aankomt. Dit noemen we ook wel ‘inklaren’. Vandaar de naam ‘inklaringskosten’.
Lees hier meer over de inklaringskosten
Wat als ik niet online betaal?
Dan brengen we je pakket naar een PostNL-punt. We sturen je een berichtje als het daar is aangekomen. Je betaalt dan als je het pakket ophaalt. Is het pakket na een week nog niet opgehaald? Dan sturen we het alsnog terug naar de afzender in het buitenland.
Goederen versturen naar de Verenigde Staten?
De internationale regelgeving voor het versturen van goederen is strenger geworden. Daarom accepteren de Verenigde Staten (VS) alleen nog goederen vanuit het buitenland wanneer ze van tevoren weten wat erin zit. Deze gegevens willen ze digitaal ontvangen. Dat betekent dat je jouw pakket voortaan online moet voorbereiden en frankeren.
Wat betekent de nieuwe regelgeving van de VS?
Pakketten die je niet online hebt gefrankeerd, kunnen wij niet meer van je aannemen. De Amerikaanse douane stuurt je pakket in dat geval namelijk retour afzender. Dat willen we voorkomen. Wil je goederen naar Amerika verzenden? Dan moet je die voortaan online voorbereiden en frankeren.
Let op: het is tijdelijk niet mogelijk om een verzekerd pakket tot € 5.500 naar de VS te verzenden.
Ophaaltijden PostNL:
Maandag tot vrijdag: tussen 17:00 – 17:30
Zaterdag: wordt maandag opgehaald
Contact PostNL:
Klantenservice:
(10ct per minuut)
Handige links :
PostNL Businesspoint:
Als een businesspoint kunnen wij auto’s op naam zetten/schorsen etc.
U kunt ons ook contacten voor NAPO, Braille en Examenpost.
Pakket punt:
Pakketten kunnen binnen 7 dagen bij ons worden opgehaald. Na de 7 dagen wordt het terug gestuurd naar de afzender.